Waarom zijn podcasts zo effectief?

Podcasts zijn in opmars! Goed bedachte podcasts zijn een effectieve, gemakkelijke en intieme manier om informatie over te brengen en een relatie op te bouwen met klanten of fans.

Bijna de helft van de Nederlanders luistert wel eens naar een podcast volgens een onderzoek van Markteffect de Podcastmeter. 8% van de luisteraars zet dagelijks een podcast aan, 14% doet dit wekelijks. Bijna de helft van de mensen verwacht dat ze in de toekomst meer naar podcasts gaat luisteren. Mensen die veel podcasts luisteren zijn overigens met name mannen, hoogopgeleiden, jongeren t/m 34 jaar en studenten.

Als je overweegt om te gaan podcasten met je bedrijf, denk dan eens aan de volgende voordelen:

Podcasts zijn persoonlijk en intiem

In een podcast wordt de informatie direct naar de luisteraar overgebracht. Dit is een veel persoonlijkere en intiemere manier om informatie tot je te nemen dan het lezen van bijvoorbeeld een e-mail.

Podcasts zijn handig en eenvoudig

Wanneer je bent geabonneerd op een podcast show, worden nieuwe afleveringen automatisch in je app of op je computer gedownload. Vervolgens kan de luisteraar zelf bepalen waar en wanneer hij luistert.

Podcasts zijn goedkoop

De kosten voor het maken van een podcast zijn relatief laag en vele malen goedkoper dan video of drukwerk.

Podcasting verhoogt je autoriteitsstatus

Een podcast is dé manier om te laten horen wat je in huis hebt, waar je voor staat, hoe je tegen zaken aankijkt en wat je wilt bereiken. Je kunt kennis delen, maar ook praktisch laten horen waar jouw expertise ligt en hoe je die inzet.

Podcasts zijn overal te beluisteren

Podcasts zijn laagdrempelig. De luisteraar kan ze altijd en overal beluisteren. Het on-demand principe. Of je nu aan het wandelen bent, de afwas doet of aan het autorijden. De binding met je luisteraar kun je dus op ieder moment verstevigen.

Podcasts zorgen voor meer omzet

Sterke en relevante podcasts worden veel op social media gedeeld en kunnen dus voor veel gratis reclame zorgen. Zeker als je mensen interviewt in je podcast, zullen zij ook zorgen voor extra bereik. Daarnaast kan je in je podcast mensen inspireren en aanzetten tot actie waardoor je omzet stijgt.

Podcasts als aanvulling in je media strategie

Een prospect of lead heeft gemiddeld 7 contactmomenten nodig om klant te worden van je bedrijf. Een podcast is daarmee dus een uitstekende aanvulling in je media strategie. Naast je nieuwsbrief, blog en social media berichten heb je met een podcast dus een extra en uniek contactmoment met je potentiële klant.