7 soorten podcasts

 

Een podcast geeft je alle vrijheid om je eigen stem(pel) op je communicatie te drukken: in inhoud, boodschap, toon en vorm. Podcasts heb je in soorten en maten, waaronder een interview, gesprek of storytelling. Welke vorm je ook kiest: elke podcast biedt ruimte voor diepgang, waardoor je je de verbinding tussen de luisteraar en jouw imago verstevigt.

Ieder soort podcast heeft zijn eigen voor- en nadelen. Voor zowel de maker als de luisteraar. Denk dus goed na over het format voordat je begint.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

1. Het interview

Zoals de naam al doet vermoeden bestaat dit type podcast uit een interview met in iedere aflevering een andere gast. Het format is eenvoudig en lijkt het meest op traditionele radio. Goede voorbereiding is echter cruciaal. Verdiep je in je gast en bereid je vragen goed voor.

Voordelen

  • De gasten zijn veelal aan het woord. Jij moet vooral het gesprek goed leiden.
  • Je bereikt ook de volgers van je gasten.
  • Je krijgt meerdere standpunten en meningen wat goed is voor de discussie

Nadelen

  • Het is het meest populaire format, dus het zal lastig zijn om uit te blinken.
  • Een goede interview techniek vergt ervaring en geduld.
  • Gasten vinden kan lastig zijn.
  • Het vereist voorbereiding en onderzoek naar je gasten.
  • Het lot ligt in handen van je gasten.
2. De solo podcast

De solo podcast is een veel voorkomend format en wordt vooral gebruikt door personen die hun expertise willen overbrengen. Eenvoudig qua opzet, want je hebt alleen jezelf en een microfoon nodig, maar het succes hangt sterk af van de host. Er is geen interactie, dus je moet zelf je energie hoog houden.

Voordelen

  • Je hoeft geen rekening te houden met anderen
  • Het is goede manier om je expertise over te brengen
  • Het editen van 1 stem is makkelijker
  • Je ontwikkelt een diepe connectie met je luisteraar en doelgroep
  • Overal op te nemen

Nadelen

  • Energie hoog houden kan moeilijk zijn
  • Moeilijker om boeiend te houden
  • Verhaal kan te eenzijdig worden
  • Weinig dynamiek
3. Panel podcast

Een panel podcast lijkt op een interview podcast maar met meer mensen. Dit type podcast wordt vaak gebruikt voor actualiteiten en nieuws en bevat een host en meerdere gasten (meestal experts). In iedere aflevering zitten andere gasten. Het grote voordeel is dat er genoeg onderwerpen uit de actualiteit zijn te bespreken. Net als bij de interview podcast profiteer je hier ook van het bereik van je gasten.

Voordelen

  • Voldoende onderwerpen
  • Verlicht de druk van de host dankzij aanwezigheid van gasten
  • Interessant voor de luisteraar omdat er wekelijks nieuwe meningen en opinies besproken worden
  • Objectief en dynamisch

Nadelen

  • Het vinden van iedere keer nieuwe gasten kan lastig zijn
  • Ervaring als moderator/interviewer is gewenst om het gesprek draaiende te houden
4. Het open gesprek

De naam zegt het al en dit type podcast is een open gesprek tussen twee of meer mensen. Meestal is er geen strak format. Er wordt over brede (maatschappelijke) onderwerpen gesproken uit de actualiteit of het nieuws. Gebruikelijk is dat één persoon verantwoordelijk is voor de intro en outtro.

Dit soort podcasts zijn moeilijk van de grond te krijgen, omdat je niet of luisteraars geïnteresseerd zullen zijn. Naarmate je bereik toeneemt, kan dit leiden tot een succesvolle podcast.

Voordelen

  • Als de chemie tussen de sprekers goed is kan er een fan-base gecreëerd worden
  • Beperkte voorbereiding noodzakelijk
  • Persoonlijk en daardoor goede dynamiek

Nadelen

  • De sprekers moeten gelijkgestemd zijn
  • Moeilijker om te editen
  • Je kan eenvoudig in een discussie verzeild raken
  • Zonder authentieke standpunten lastig om fanbase te creëren
5. Non-fictie storytelling podcasts

In non-fictie storytelling podcasts komen waargebeurde verhalen, gebeurtenissen en activiteiten aan de orde. Voorbeelden zijn reisverhalen of crime podcasts. Een of meerdere hosts vertellen verhalen over hun ervaringen. Je kunt het zo simpel of complex maken als je wilt. Dit type podcasts bevatten meestal audio elementen. Vaak is een team van journalisten, editors, geluidsingenieurs en producers nodig om een goed verhaal neer te zetten.

Voordelen

  • De verhalen vertellen zichzelf
  • Boeiend voor luisteraars
  • Leent zich goed voor betaalde podcasts

Nadelen

  • Veel ervaring in podcasting of audio is belangrijk
  • Productieproces kan intensief zijn
6. Fictie storytelling podcasts

Dit type podcasts zijn fictie verhalen in meerdere afleveringen en kun je vergelijken met een serie op TV of Netflix. Je zou ook kunnen zeggen dat ze de opvolger zijn van audioboeken, maar waarbij veel geluidseffecten aan toegevoegd kunnen worden. Een goed verhaal of hoorspel is boeiend voor de luisteraar en werkt verslavend.

Voordelen

  • Eindeloze creatieve mogelijkheden
  • Verslavende werking op luisteraars
  • Weinig concurrentie met dit type podcasts

Nadelen

  • Je raakt luisteraars kwijt als het verhaal zich niet ontwikkelt
  • Productie is complexer
  • Concurrerend met TV, streamingdiensten en YouTube
7. Educatieve podcasts

Het doel van dit soort podcasts is om kennis te delen en is vergelijkbaar met een online training. Het is een nog weinig gebruikt format, maar de verwachting is dat het aantal educatieve podcasts zal toenemen omdat veel mensen de voorkeur geven aan audio. Voor een expert is het wellicht fijner om een training in te spreken dan op video op te nemen.

Voordelen

  • Alle kennis is al aanwezig
  • Inspreken is makkelijker dan voor een camera presenteren
  • Audio is minder complex dan video

Nadelen

  • Je zult goed moeten nadenken over leerdoelen
  • De lat ligt qua kwaliteit hoger dan bij de andere formats